Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Sudár Regatta Osztályszövetség
Árbóc trimmelés PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. május 12. szombat, 18:01

Sziasztok!

Korábbi hozzászólásom óta többen rákérdeztek az árboc beállításra, ezért néhány sorban összefoglalom a technikai alapokat és a pontos beállítás feltételeit, mert lényegében erről szól a Fritz H-Boot Trim kézikönyv:
- állítsd be az árboc hátradőlését a vorstaggal, kb. 5-7 fokra, a vorstag alsó bekötési pontjánál és/vagy a felső bekötési pontnál is szükséged lehet  furatozott lemezpárra,
- állítsd be milliméter pontosan az árboc szimmetriáját a külső vantnikkal,
- állítsd be az árboc szimmetriáját a belső vantnikkal is, az esetleges S görbületet a nút egyenességén szemmel láthatod,
- állítsd be a vantnik feszességét a táblázatod szerinti szélerőre, rögzítsd fejben vagy írásban az utolsó állást, hogy ahhoz képest változtatni tudjál, használj Loos Tension PT-2M mérőt,
- alakítsd át az achter feszítését oly módon, hogy a mancsaft is kezelni tudja, a kormányosnak ne kelljen verseny közben hátra fordulnia,
- készíts jól látható színes jelöléseket az achter kötelére a különféle szélerőkhöz,
- célszerű ha a genua kocsi a sínen fokozatmentesen állítható, itt jelzéseket lehet elhelyezni melyik beállítással érted el a legkedvezőbb élességet és a gyorsaságot, később következetesen használd a jelöléseket.

Ha mindez kész akkor el kell dönteni, hogy:

1. nagyobb versenyeken - futamonként - a várható szélerőhöz állítod be az árbocon a vantni feszességeket,
2. vagy egy erősebb beállítással vitorlázol az egész versenyen, felkészülve az esetleges szélsőséges szélerőkre.
Vantni átállítása közben ügyelj arra, hogy annak drótkötele ne tekeredjen és a befejezéskor a kontranyát újra megszorítsd, az a legjobb és a legbiztonságosabb ha magad végzed el feladatot!
Jó ha minden nagyobb verseny után a beállításokat, a szélerőket, a körülményeket írásban, táblázatosan is rögzíted, később könnyen visszakereshető majd a legjobb verzió.
Előnyös ha a hagyományos vantni feszítőket lecseréled Ronstan RF1573 vagy hasonló típusú skálázott, kézzel, szerszám nélkül is használható feszítőre. Ez nem egy olcsó megoldás, az átépítést is egy erre alkalmas szerszámmal rendelkező, gyakorlott szervizessel kell elvégeztetni, mert az új szerelvényt tökéletesen rá kell préselni a drótkötélre, szükséged lesz itt is furatozott lemezpárra. A Ronstan alkatrészek egyik beszerzési lehetősége a Jóhajónál van.
Ha mindezekkel készen vagy jöhet még a futókötélzet következetes cseréje a dyneema maggal, poliészter külsővel ellátott típusúakra és akkor már csak sokat kell a vízen lenni, versenyezni!

Megjegyzés:
az itt és a későbbiekben olvasható beállítási értékek csak irányadóak, nem helyettesítik a versenyzés során szerzett tapasztalatokat!
Fontos, hogy laza, beállítatlan árboccal soha ne menj ki a nyílt vízre!
Natta Antal/Sentosa
 
Szezonnyitó Kenese PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. május 07. hétfő, 13:09

"A kenesei OD versenyre végül is összejött 7 Sudár. Gyönyörű időben és szép szélben levitorláztuk a 6 kiírt futamot és 1 utólag érvénytelenítettet is.

Köszönöm mindenkinek aki ott volt, akik nem jöttek el azok sajnálhatják.

Gratulálok a győzteseknek (1. Öreg, 2. Kiskovács).

Külön köszönöm Kiskovácsnak és Pontillának, hogy a  2017. évi  OD összetett eredmény díjkiosztóján résztvettek."

Gaszton

 
Árbócokról PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 26. csütörtök, 07:17

Sziasztok!

Van már vagy tíz éve, talán több is, hogy a Freedom, a Sentosa, a Suffragette hajók tulajdonosai dr.Sarkadi Ádámmal /Hannibál/ együtt úgy döntöttek, hogy Fritz H-Boot Trim kézikönyvét és az abban szereplő árboc beállítási értékeket Sudár Regattára aktualizálva lefordítják és az osztály rendelkezésére bocsájtják.

A hajók különféle árboccal kerültek vízre: Suffragette magyar gyártmányú alu árboccal, Sentosa Sparcraft/Performance francia árboccal, míg a Freedom Z-Spars francia árboccal volt gyárilag szerelve. Fontos, hogy mindhárom árboc szálingja hátranyilazott volt.

Az árbocokat téliesítéskor kiszereltük és egy táblázatban rögzítettük a felmérések adatait. Ebben segítségünkre volt a Horváth Lacikától kapott Sudár Regatta árboc felmérési, beállítási táblázat és a csatolt írásos instrukciója. Egyébként így utólag jó mintavételnek is tekinthető a három hajó, mert a Balatonon legjellemzőbben használt árbocokkal voltak szerelve az osztályon belül.

Hajók tavaszi vízretétele után megkíséreltük a H-Boot Trim könyvben talált beállítási értékeket mindhárom árbocnál egységesen alkalmazni, sikertelenül. El kellett fogadnunk, hogy az árbocok különféle méretekkel és mechanikai tulajdonságokkal bírnak, ezért hajónként egyedileg kell beállítani az árbocot. Követtük ugyan a könyvben ajánlott értékeket pl. az árboc dőlésszögét, az árbocgörbületet, az alsó-, felsővantni és az achterstag széltől függő fokozatos állíthatóságát, de azokat egyenként adaptáltuk a hajókra és külön táblázatokban rögzítettük.

Meg kell jegyezni, hogy a próbákon minden hajón új VM Sails vitorlák voltak.

Azt kellett megállapítanunk, hogy az eredetileg kitűzött célt, miszerint általánosan használható, ajánlott beállítási értékekkel bíró Sudár Regatta trimadatokat az árbocok

különbözősége miatt - hasonlóan a H-Boothoz - nem lenne szerencsés közzétenni. Viszont a hajókra egyedileg kialakított táblázatos értékek hasznos segítségül szolgálnak még a mai nap is.

Natta Antal/Sentosa

 
Szezonnyitó OD verseny Kenesén PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 26. csütörtök, 07:15

Jövő hét végén kezdődik a 2018.- évi versenyszezon!

Az első versenyre, a Kenesei Szezonnyitóra 2018.05.05-06-án Kenesén kerül sor. Ez az OD pályaverseny egyben a 2018. évi OD versenyek első fordulója.

Januári gyűlésünkön erre a versenyre a következők jelentkeztek: Száz x Szép, Vigasz, Főszél, Öreg, Köszönjük Emese, Nagyon Sudár, Blue Jay és Gé.

Jelentkezett a versenyre még az Admirális is, de sajnos a hajót időközben eladták és az új tulajdonos a hajót nem versenyzésre vette.

A verseny keretében szombat esti vacsorán kerül sor a 2017 évi összetett OD Kupa díjkiosztójára. Emlékeztetőül dobogósaink: Kiskovács, Gé. Pontilla

A dobogósok megjelenése elvárt.

A versenyen résztvevők végleges számát 2018.04.30-ig kell megadni a rendezőknek.

Kérem, hogy segítsetek ebben.

Gé. Gaszton 30-280-3654

 

 
Árboc felmérési jelek! PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 23. hétfő, 20:52

Tisztelt Sudarasok!

Sziasztok!

E hónap elején írtam arról, hogy az árboc felső felmérési jelemet 255 mm-rel lejjebb kell hoznom. Az új felmérési jelet felfestettem és szombaton már úgy próbáltuk ki a hajót, hogy a nagyvitorlát az új felső felmérési jelre húztuk. Rögtön kiderült, hogy a tavaly készült nagyvitorlám teljesen belóg a cockpitba. Nem csak a kilátást korlátozza, hanem szinte lehetetlenné tesz a fordulást is.

Ezután számomra egyértelművé vált ha használni akarom az új nagyvitorlámat, akkor az osztályelőírás keretein belül a bum veretemet, az összes felmerülő nehézség dacára feljebb kell szerelnem.

Az átszerelést a hétvégén fogom megtenni.

Akinek az átszereléssel kapcsolatban kérdése van hívjon bizalommal.

Aki hozzám hasonlóan a bum veretet áthelyezi gondoljon arra, hogy az átszerelés követően az árbocot a felmérővel újból fel kell méretni. A felméréshez vagy ki kell venni az árbocot vagy daru és beülő segítségével kell biztosítani, hogy a felmérő a felső jelet ellenőrizni és megjelölni tudja.

Kérek mindenkit, hogy az átszerelésnél - az árboc stabilitásának megtartása érdekében -maximális elővigyázatossággal járjon el.

Továbbra is várja felmérőnk április végéig az árbocok adatait.

(alsó jel és fedélzet távolsága, árboc hossza a talpverettől a nagyvitorla felhúzó csigájának tengelyéig)

Jó szelet

Gaszton

 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>

4. oldal / 22

Sudárregatta.hu 2011