Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Sudár Regatta Osztályszövetség
Árbócokról PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 26. csütörtök, 07:17

Sziasztok!

Van már vagy tíz éve, talán több is, hogy a Freedom, a Sentosa, a Suffragette hajók tulajdonosai dr.Sarkadi Ádámmal /Hannibál/ együtt úgy döntöttek, hogy Fritz H-Boot Trim kézikönyvét és az abban szereplő árboc beállítási értékeket Sudár Regattára aktualizálva lefordítják és az osztály rendelkezésére bocsájtják.

A hajók különféle árboccal kerültek vízre: Suffragette magyar gyártmányú alu árboccal, Sentosa Sparcraft/Performance francia árboccal, míg a Freedom Z-Spars francia árboccal volt gyárilag szerelve. Fontos, hogy mindhárom árboc szálingja hátranyilazott volt.

Az árbocokat téliesítéskor kiszereltük és egy táblázatban rögzítettük a felmérések adatait. Ebben segítségünkre volt a Horváth Lacikától kapott Sudár Regatta árboc felmérési, beállítási táblázat és a csatolt írásos instrukciója. Egyébként így utólag jó mintavételnek is tekinthető a három hajó, mert a Balatonon legjellemzőbben használt árbocokkal voltak szerelve az osztályon belül.

Hajók tavaszi vízretétele után megkíséreltük a H-Boot Trim könyvben talált beállítási értékeket mindhárom árbocnál egységesen alkalmazni, sikertelenül. El kellett fogadnunk, hogy az árbocok különféle méretekkel és mechanikai tulajdonságokkal bírnak, ezért hajónként egyedileg kell beállítani az árbocot. Követtük ugyan a könyvben ajánlott értékeket pl. az árboc dőlésszögét, az árbocgörbületet, az alsó-, felsővantni és az achterstag széltől függő fokozatos állíthatóságát, de azokat egyenként adaptáltuk a hajókra és külön táblázatokban rögzítettük.

Meg kell jegyezni, hogy a próbákon minden hajón új VM Sails vitorlák voltak.

Azt kellett megállapítanunk, hogy az eredetileg kitűzött célt, miszerint általánosan használható, ajánlott beállítási értékekkel bíró Sudár Regatta trimadatokat az árbocok

különbözősége miatt - hasonlóan a H-Boothoz - nem lenne szerencsés közzétenni. Viszont a hajókra egyedileg kialakított táblázatos értékek hasznos segítségül szolgálnak még a mai nap is.

Natta Antal/Sentosa

 
Szezonnyitó OD verseny Kenesén PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 26. csütörtök, 07:15

Jövő hét végén kezdődik a 2018.- évi versenyszezon!

Az első versenyre, a Kenesei Szezonnyitóra 2018.05.05-06-án Kenesén kerül sor. Ez az OD pályaverseny egyben a 2018. évi OD versenyek első fordulója.

Januári gyűlésünkön erre a versenyre a következők jelentkeztek: Száz x Szép, Vigasz, Főszél, Öreg, Köszönjük Emese, Nagyon Sudár, Blue Jay és Gé.

Jelentkezett a versenyre még az Admirális is, de sajnos a hajót időközben eladták és az új tulajdonos a hajót nem versenyzésre vette.

A verseny keretében szombat esti vacsorán kerül sor a 2017 évi összetett OD Kupa díjkiosztójára. Emlékeztetőül dobogósaink: Kiskovács, Gé. Pontilla

A dobogósok megjelenése elvárt.

A versenyen résztvevők végleges számát 2018.04.30-ig kell megadni a rendezőknek.

Kérem, hogy segítsetek ebben.

Gé. Gaszton 30-280-3654

 

 
Árboc felmérési jelek! PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 23. hétfő, 20:52

Tisztelt Sudarasok!

Sziasztok!

E hónap elején írtam arról, hogy az árboc felső felmérési jelemet 255 mm-rel lejjebb kell hoznom. Az új felmérési jelet felfestettem és szombaton már úgy próbáltuk ki a hajót, hogy a nagyvitorlát az új felső felmérési jelre húztuk. Rögtön kiderült, hogy a tavaly készült nagyvitorlám teljesen belóg a cockpitba. Nem csak a kilátást korlátozza, hanem szinte lehetetlenné tesz a fordulást is.

Ezután számomra egyértelművé vált ha használni akarom az új nagyvitorlámat, akkor az osztályelőírás keretein belül a bum veretemet, az összes felmerülő nehézség dacára feljebb kell szerelnem.

Az átszerelést a hétvégén fogom megtenni.

Akinek az átszereléssel kapcsolatban kérdése van hívjon bizalommal.

Aki hozzám hasonlóan a bum veretet áthelyezi gondoljon arra, hogy az átszerelés követően az árbocot a felmérővel újból fel kell méretni. A felméréshez vagy ki kell venni az árbocot vagy daru és beülő segítségével kell biztosítani, hogy a felmérő a felső jelet ellenőrizni és megjelölni tudja.

Kérek mindenkit, hogy az átszerelésnél - az árboc stabilitásának megtartása érdekében -maximális elővigyázatossággal járjon el.

Továbbra is várja felmérőnk április végéig az árbocok adatait.

(alsó jel és fedélzet távolsága, árboc hossza a talpverettől a nagyvitorla felhúzó csigájának tengelyéig)

Jó szelet

Gaszton

 
Árboc felmérési jel problémák! FONTOS! PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 03. kedd, 11:21

Tisztelt Sudarasok!

Hamarosan kezdődik a szezon és most válik aktuálissá azon felmérési jelek elhelyezése az árbocon, melyek hiányára osztály-felmérőnk januári gyűlésünkön hívta fel figyelmünket. Mint ismeretes az osztály előírásból 2 felmérő jellel kell ellátni az árbocot. Az alsó jel felső pereme - az árboc hátsó élén mérve - max. 770 mm-re lehet a fedélzet síkjától. Ez lehet a bum felső élének maximális magassága a bum vízszintes helyzete mellett.  Ezen felmérés szempontjából fedélzetnek az árboctalp alatti kiemelkedés tekintendő. Az árbocon elhelyezendő felső jel alsó éle max. 8700 mm-re lehet - az árboc hátsó élén mérve - az alsó jel felső éle felett, ill. ha a bum alacsonyabban van mint 770 mm. akkor az alsó jel ide teendő és a felső jel a bum felső élétől mérendő. Én személy szerint most  a vízre tétel előtt szembesültem avval a ténnyel, hogy a bum-veretem nem 770 mm-re, hanem 515 mm-re van szerelve a fedélzet síkja felett, de ugyanakkor az árbocon lévő felső jelem 770+ 8700 mm-en helyezkedik el a fedélzet síkja felett.

Időközben kiderült, hogy a jelenleg versenyző hajók túlnyomó részénél a bum-veret  50 cm környékén van a fedélzet síkja felett.

Az osztály-előírástól való eltérés problémájának megoldására – úgy vélem – két lehetőség között  választhatok:

1. Az árbocon lévő felső jelet 255 mm-rel lejjebb hozom.

vagy

2. A bum veretet az osztály-előírás szerinti maximumra helyezem és akkor változatlanul maradhat a felső jelem.

A bum-veret áthelyezése nem egyszerű. Az én veretemet  8 db 6 mm-es acél popszegecs tartja, továbbá 2 db 5-ös csavar, mely a veretet az árboc-nútban lévő ellen profillal fogja össze. (Ez utóbbi több hajó esetében hiányzik.)  Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a bum-veret áthelyezése miatt az árboc-nútra új kivágást kell elhelyezni a nagy vitorla befűzéséhez. A gondjaimat még tetézi az, hogy a bum-veret új helye éppen már egy gyengített helyre a jelenlegi nút-kivágásra kerülne. Arra jutottam, hogy a veret áthelyezés jelentős kockázatot rejt magában; nem elég, hogy a nút-kivágás miatt eleve gyengített helyre kerülne a veret, de elvesztem a nútban lévő ellen profil nyújtotta rögzítés lehetőségét is és de még további 8 db 6-os furattal gyengíteném az árbocot éppen a legkritikusabb helyek egyikén.

A fentiek alapján végül is úgy tűnik a 1. verziót választom és felső jelet 255 mm-rel hozom le az árbocon a jelenlegi helyzetéhez képest.

Úgy gondolom, hogy a leírt probléma másoknak is gondot okozhat.

Ezért azt javaslom, hogy ez évben az osztályelőírás szerint mindenki a jelenlegi bum-veret helyzetének megfelelően helyezze el a felmérési jeleket, különös tekintettel a felső jelre.

(Ha a bum-veret 770 mm-nél alacsonyabban van, akkor a felső jel a bum felső élétől mérendő.)

Továbbá kérem, hogy minden versenyző hajó április hónapban adja meg felmérőnknek (Toronyi Bencének: e-mail; Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. )  a jelenlegi alsó jelének fedélzethez (az árboctalp alatti kiemelkedés szintje) képesti magasságát és az árboc teljes hosszát (a talpveret alsó síkjától a nagy vitorla felhúzó csigájának tengelyéig mérve), hogy az osztályelőírás e pontjának módosítására  olyan javaslat készülhessen, mely minden hajó számára előnyös és betartható. Egyúttal az előírás teljesítésének munka- és költségigénye minimális és nem igényel az árboc esetében törés-kockázatot növelő beavatkozást.

Köszönettel

Gaszton Gé. HUN 155

 
Sudár Regatta osztálygyűlés 2018. január 24. jegyzőkönyv PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. március 27. kedd, 13:52

A 2018. január 24-én megtartott osztálygyűlés jegyzőkönyve letölthető: teljes szöveg itt, utolsó oldal aláírásokkal pedig itt.

 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>

4. oldal / 22

Sudárregatta.hu 2011