Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Sudár Regatta Osztályszövetség
OD verseny Földvár július 07-08. PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. június 28. csütörtök, 08:56

Sziasztok!

Az idei 3. OD versenyünket a Spari rendezi 2018.07.07-08-án Földváron.

Nekem most is a verseny előtti hétfő estig kell megadnom a várható létszámot. Kérem, segítsetek ebben!

Januári gyűlésünkön erre a versenyre a következők jelentkeztek: Köszönjük Emese, Nagyon Sudár, Blue Jay, Banka, Pontilla és Gé.

Kívánatos lenne, ha legalább 8 hajóval lennénk.

Gé. Gaszton 30-280-3654

 

 
Árbóc trimm Natta Antitól folytatás PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. június 23. szombat, 13:25

Az állókötélzet verseny közben is állítható része az achterstag, ezért annak használatával folytatom az árbocbeállítás témát.

Az achterstag 2,5 Bft felett egy igen fontos trimeszköz és ezért könnyen állíthatónak és jól jelöltnek kell lennie. Célszerű 1:16-os áttételrendszert kiépíteni, másrészt a drótösszekötést fehér Dyneema kötélre lecserélni, erre könnyebb jelöléseket tenni a különböző achterállásoknál.

Próbáljuk le a jelenlegi rendszerünket, állítsuk a vantnikat gyenge szeles trimre. Húzzuk le az achterstagot a maximális értékre (Loos feszességmérő skáláján 28). Ha ez az áttételen csak csikorogva vagy egyáltalán nem megy, akkor biztonsággal állítható, hogy 4 Bft feletti szélben nagyon kevés achtertag-feszességgel mentünk, következésképp túl teli grószunk volt és ez túlzott dőlést eredményezett. Ez esetben egyrészt javítsunk az áttételrendszeren, másrészt ennek húzókötelét vigyük előre a mancsaftnak, majd kezdjük elölről az említett beállítást. Jelöljük ezt az állást fekete filctollal a fehér Dyneema kötélen vagy fekete ragasztócsikkal az achterstag drótján, a kötélen további jelöléseket is tehetünk a befogó klemm omegájánál. 

További jelölések:  Szélerő/Bft          Loos érték a skálán:        Jelőlés színe:

5,5 felett                   28                                 fekete

 

4,5 - 5,5                    26                                 kék

3,5 - 4,5                    24                                 zöld

3,0 - 3, 5                   20                                 piros

2,5 - 3,0                    13                                 sárga

Ezeket a jeleket és értékeket célszerű támpontként kell kezelni. Szükséges azonban ismételten rámutatni arra, hogy a versenyző hajók 80 %-a 3,5 Bft felett nagyon kevés achterstag-feszítéssel megy. Nincs fontosabb az erős szeles kreuzban az egyenesen vitorlázásnál!

Ennek a következő feltételei vannak:

- a hajót nagyon élesen a szélre kell állítani, eképpen még az orrvitorlánk elülső hasa is beremeghet, a luv-"szőr" 40 fokig emelkedik (4,5 Bft fölött!),

- nagy vantni feszesség, hogy a forstag alapfeszítését megadjuk,

- kiülni/kilógni, hogy a hajót egyensúlyban/egyenesen tartsuk,

- nagyon fontos: az achterstagot addig húzni míg azt nem érezzük, hogy a hajó könnyű kormányerővel megy, viharos szélben a mancsaft egyik tagjának nagyon gyorsan kell reagálnia az achterstagállítással, azaz befújásnál ráhúzni, majd alábbhagyásnál azonnal ismét oldani.

És még:

Nagy hiba azt gondolni, hogy az achterstag erős meghúzása a főnyomást az forstagra viszi/terheli. A nagy forstagfeszességet rendben a kemény felsővantni, az alsóvantni és az achterstag együttesen eredményezi. Továbbá, az achterstag hátszélben az árboc biztosítását is szolgálja, túl sok szélben célszerű az achterstagot kioldódás ellen csomóval vagy golyóval védeni, így megakadályozva azt, hogy a spinakker alatt az árboc teljes nyomása a vantni bekötésekre terhelődjön ami alkalomadtán árboctöréshez is vezethet.

Megjegyzés: a szöveg forrása Fritz H-Boot Trim útmutatás (a beállítási értékek is e hajóra ajánlottakat tartalmazza), dr. Sarkadi Ádám fordításában és szerkesztésében.

Natta Antal/Sentosa

 
Tramontana Kupa PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. június 04. hétfő, 08:55

2018.06.16-án  rendezi meg a Tramontana Yacht Klub a Tramonta Kupát.

A 1 napos túraverseny útvonala:Füred-Alsóörs- Siófok-Füred

A rendezők 6 induló esetén osztályunkat külön értékeli. Januári  osztálygyűlésünkön - min.6 induló esetén - ezt a versenyt is ranglista versenyeink közé soroltuk.

Remélem összejövünk elegen.

Várom az indulók jelentkezését.

 

Gé. HUN 155 Gaszton"

 

 
Csopak OD 2018.06.09-10. PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. május 30. szerda, 10:41

Jövő hét végén, 2018.06.09-10-én rendezi meg Kereked Vitorlás Klub idei 2. OD versenyünket.

Januári gyűlésünkön erre a pályaversenyre a következők jelentkeztek: Száz x Szép, Vigasz, Pontilla, Nagyon Sudár, Blue Jay és Gé.

A rendezőknek a résztvevők végleges számát 2018.06.04.-ig kell megadnom.

Kérem, hogy segítsetek ebben.

Bízom abban, hogy a felsorolt 6 hajón kívül más Sudarak is kedvet kapnak a versenyhez.

Gé. Gaszton 30-280-3654

 

 
Árbóc trimmelés folytatás.. PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. május 25. péntek, 09:32

Sziasztok!

Alábbiakban a Loos Professional Tension Gauge Model PT-2M feszességmérőhöz kapott ismertetőből vett idézetekkel folytatom az árbocbeállítás témát:

One Design versenyhajók, amennyiben a vitorlakészítőnek nincsenek specifikus követelményei az alábbi általános megjegyzések szolgálnak alapot az állókötélzet beállításának racionális kivitelezéséhez.
Forstag feszesség:
- mivel a 3/4-s vitorlázatnál a forstag nem megy fel az árboccsúcsra annak feszessége nem állítható közvetlenül, csak kizárólag az achterstag felől, ezért valamilyen árboc íveltség általában elfogadott és a nagyvitorlát is ehhez szabják,
- a forstag feszítését (ugyanúgy, mint a topforstagnál) a kábel szakítószilárdságának legalább a 15%-ára kívánatos meghúzni, azonban ha ez túlzott árbochajlást okoz, egy keveset vissza kell engedni.
Felső és alsó vantni feszesség:
- ezt egy igen egyszerű szempont határozza meg, a kezdő feszességnek elegendő nagynak kell lennie ahhoz, hogy a lee-vantnik ne lazuljanak le meglehetősen élénk (erős) szélben. Ez a (kiinduló) érték néhány állítgatással egybekötött vitorlázás során a feszességmérővel pontosan meghatározható,
- a hajótípusok többségénél a vantnik feszessége a kábel szakítószilárdságának 10-15%-ánál már megfelelő. Néhány árbocnál kívánatos lehet nagyobb feszesség a felső vantnikon mint az alsókon. Az olyan árbocnál azonban, ahol mindkét vantni bekötése a fedélzeten az árboctalptól hátrafelé van és a szálingok hátranyilazottak a forstag állandó feszessége dominánsan a felső vantnik által meghatározott. A felső vantnik kábelénél a szakítószilárdságának mintegy 20%-a követelhető meg a kívánatos minimális forstag feszesség (15%) eléréséhez, de a beállításkor soha ne haladja meg a vantnikábel szakítószilárdságának 25%-t!
Fokrolleres forstag feszesség:
- csak az achterstag feszességével mérhető, mivel az achterstag nagyobb szögben áll az árbocra annak feszessége kisebb lesz mint a kívánatos minimális forstag feszesség (15%).
A korrekt állókötélzet feszítés előnyei:
- szemben az általános elképzeléssel a laza kötélzet megterhelőbb a hajótestre, mint a megfelelően beállított szoros kötélzet,
- az alacsony feszesség nem viszi át a terhelést a hajótestre, ezáltal túlzott mozgásokat, rezgéseket és kopást tesz lehetővé,
- a modern, üvegszálas hajótesteket nem károsítja a megfelelően beállított, szoros kötélzet.
Sok kapitány elégtelen feszítést használ attól való félelmében, hogy valami "szakad vagy törik". Példának figyelembe lehet venni, hogy az America's Cup résztvevőinél - ahol elektronikus feszítés-műszerezettség áll rendelkezésre - az állókötélzet annyira feszes amennyire az strukturálisan még lehetséges.
Megjegyzés: az útmutató teljes szövege letölthető formátumban felkerül majd a Sudár Regatta Osztály szövetség honlapjára, a szöveget fordította és szerkesztette dr. Sarkadi Ádám.
Natta Antal/Sentosa
 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Következő > Utolsó >>

2. oldal / 22

Sudárregatta.hu 2011