Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Sudár Regatta Osztályszövetség
Osztálytörténet: Sudár 1. rész - Komforttól a Regattáig PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Litkey Farkas   
2011. május 18. szerda, 11:33

A Sudár Sport és Regatta átalakította a magyar nagyhajózást. 1985-ben a Sudár III. nevű hajó második lett az Összevont tó'kesúlyos osztály bajnokságán. 1988-ban már önálló osztályként versenyzett. A Balatoni dingi után minden bizonnyal ez a következő' magyar tervezésű önálló osztály a magyar vitorlássport történetében. Aki másként tudja, az most szóljon vagy hallgasson örökre! Kétségtelen, hogy a Sudárnak vannak előzményei, vonalaiban ismert hajók formái köszönnek vissza, ennek ellenére a tény megmásíthatatlan.

A névadó Sudár (1980),a hajó típusa Flamingó A Sudárnak nemcsak az az érdeme, hogy a második magyar tervezésű önálló osztály az országban, hanem az is, hogy teret nyitott egy újfajta versenyzésnek Magyarországon. Ez volt az első olyan osztályhajó, amely elmozdította a vitorlássportot az igazi tömegsport irányába. Itt mindenki kikapcsolódásként, a saját pénzéből, szabadidejében versenyez. Korábban ilyen, egységes osztályban nem volt.
2005 júniusában a Fűzfő Marina ad otthont a Sudár-fesz- tiválnak. Ennek oka, hogy húszéves a Sudár hajócsalád. A rendezők nem titkolt célja, hogy több mint száz hajót mozgósítsanak egy közös ünneplésre, versenyre. Lesz hajóbörze, fotópályázat, családi és baráti beszélgetés. Hogyan született a Sudár, milyenek voltak az első hajók - erről beszélgettünk Scholtz Imrével.

-    Számos legenda kering a Sudár eredete körül. Mindenki látja, hogy a hajó nem eredeti ötlet alapján született, de mindenki mást tekint forrásnak. Itt az idő, hogy felfedjük a ..titkot".
-    Én is azt hiszem. Kezdjük a névvel. Az első Sudár nevű hajó egy tizennyolc lábas Flamingó típusú kis hajó volt. Inkább egy kövér pontyhoz hasonlított, mint egy karcsú - sudár - hölgyhöz vagy jegenyéhez, ékessége az orrsudár volt, amelyről a nevét is kapta. Ma ez a hajó nem nagy mutatvány, de abban az időben komoly valuta volt. Beiratkoztam egy tengeri tanfolyamra, de a tanfolyamvezető nem nagyon akart velem szóba állni, mert későn jelentkeztem, amikor azonban megtudta, hogy saját hajóm van, rögtön minden kapu megnyílt. A Sudár aztán lekerült az Adriára, ahol hónapokon át felejthetetlen túrákat tettünk vele. Ma már elképzelhetetlen ahogyan akkor a hajón éltünk, de nagyon élveztük. Hárman hajóztunk ezzel a kis géppel. Tartós tejből beraktároztunk rendesen, mindenkinek három konzerve volt egy napra, aztán elkötöttünk és élveztük a tengert. Azt a kevés marinát, ami akkor már megépült, messzire elkerültük. Alig volt a hajónknak merülése, így fantasztikus kis öblökben, halászkikötőkben éjszakáztunk. Szép idő volt. Azt azért tudtuk, hogy ez a hajó nem biztonságos. Gondolkodni kezdtem azon, hogy milyen vitorlást kellene építeni.

-    Honnan tudtad miben áll a hajóépítés?
-    Én végzett hajóépítő vagyok. Ez a szakmám. Kajakokat, kenukat és evezős versenyhajókat építettem Party János vezetése alatt. Aztán műanyag bútorokkal kezdtem foglalkozni, de a hajók mindig is érdekeltek.

-    Mik voltak a fő szempontok a Sudár megépítésekor?
-    A történet 1982-ben kezdődött. Friss három mérföldes tengeri vizsgával a zsebemben az volt a legfontosabb szempont, hogy egy közúton jól szállítható, masszív, tengerálló hajót építsek, amely megfelel az én igényeimnek. Akkoriban az UAZ állt rendelkezésre vontatójárműként. Leszerelhető kiel és egyszerűen szállítható árboc - ezek voltak az alapelvek. Tanulmányozva az akkor népszerű típusok (Soling, H-Boot, International 806) bordarajzait, kiindulásnak egy elöl V, hátul kerek bordázatú, nagy ballasztsúlyú típus mellett döntöttem. Igyekeztem úgy meghatározni az arányokat, hogy a hajó az általam támasztott összes követelménynek megfeleljen. Miután a Soling bordázatát kellő méretűre hizlaltam (ebben sokat segített versenyevezőshajó-építő gyakorlatom, mert a versenyzők súlyához kellett a megfelelő vízkiszorítást kialakítani), rájöttem, hogy az majdnem fedi a H-Boot-ét. Mivel azonban a H-Boot négy fővel vitorlázva már farnehéz volt, ezért a hátsó bordákat egy kissé szélesebbre vettem. Kézenfekvő volt, hogy a hajóhoz a kiinduló modellek rudazat- és vitorlá- zatméreteit, tőkesúly- és kormányformáit kisebb módosításokkal felhasználom. Az ominózus orrsudár

-    Összeállt a terv, de hogyan lehetett ezt akkoriban modellezni?
-    Mivel a konstrukció kipróbálására (modellkísérlet stb.) reális esélyem nem volt, igazából az első hajóra sem volt pénzem, a műveletnek elsőre sikerülnie kellett. Miután a bordaformák elkészültek, volt még egy dilemma, az orrvonal kialakítása. Csábított az akkoriban már alkalmazott kb. 45 fokos dőlésű orrtőke. Erről azonban Tuss Miklós, a neves vitorlázó és hajókonstruktőr lebeszélt, mondván: a balatoni rövid hullámokon előnyösebb az íves orrvonal. O talán már akkor látta, hogy a hajót inkább a balatoni körülményekre kell kialakítani.

-    A képek alapján az első Sudár nagyobb hajónak látszik, mint a maiak.
-    Valóban, az összbenyomás alapján alig hasonlít a mai Sudár hajókra. A Sudár II. alsó héja azonos a mai Sudár hajókéval, de magasabb a felépítménye, és emiatt hosszabb is mintegy 60 centiméterrel. Nem is aratott olyan tetszést, hogy nagyobb sorozatgyártásban gondolkodhattunk volna. Ennek ellenére felejthetetlen hónapokat töltöttünk vele az Adrián. A két árboc is azért került rá, hogy könnyebben lehessen szállítani. Egyébként, zömmel házilagos kivitelezéssel közel tizenöt Sudár II. épült a nyolcvanas évek elején.
Érdekesség, hogy egyedi megrendelésre fadeckes változat is született. Sokaknak tetszett, de magas ára miatt több nem készült belőle.


Litkey Farkas

 
Mellény és verseny formaruha gyártási lehetőség PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2011. április 19. kedd, 12:10

Figyelmetekbe ajánlom a csapatok részére egységes mellény és verseny formaruha gyártási lehetőséget. Logózás, hímzés és egyéb grafikai munkákban is rendelkezésetekre állunk.

Az alábbiakban ízelítő néhány mellény fazonból, amiknek a beszerzési ára jelenleg nagyon kedvező. Kérdés esetén jelezzetek e-mailben Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Katalógusunk megtekintéséhez, kattintson a bővebben gombra!

Bővebben...
 
Hajónév matricák, lajstromszámok és egyéb logók cseréje PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2011. április 19. kedd, 11:55

A hajók algagátló csiszolása és egyéb felújítási munkák során most érdemes az esetlegesen elhasználódott hajónév matricákat és egyéb logókat, lajstromszámot cserélni. Erre javaslom a www.hajodesign.hu oldalon egy kapcsolatfelvételt. A neveket és egyéb grafikákat lehetőség van nyomtatni, vagy kivágni hosszú élettartalmú vinylből. Nincs szükségünk másra, mint az eredeti név jó minőségű fotójára szemből közelről és legyártjuk a névvel azonos feliratot.

 
A hajó leírása PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2011. február 16. szerda, 19:43

 

Magazin 5. szám (1993 Nov.-Dec.)... A Sudár Regatta népszerűségét elsősorban annak köszönheti, hogy kis mérete ellenére fürge, jól megvitorlázható hajó, amely mind gyenge, mind erős szélben harcos ellenfele a nagyobb, ezért elvileg gyorsabb hajóknak is. Vitorlázata szerencsés módon az olimpiai hajóosztályként nálunk is népszerű Solingok vitorláira épülhet. A nagyvitorla és hátszélvitorla azonos a Solingéval, egyedül a génoa beszerzésekor kell lemondanunk a készen is elérhető, használt, de igen jó szabású vitorlák beszerzési előnyeiről, és új vásznat kell rendelnünk. A Soling rudazata is kitűnően felhasználható, bár a hajó nagyobb tömege - Soling 1035 kg, Sudár 1600 kg - jobban igénybe veszi a hajlékony árbocot. A készítő által szállított rudazat is kitűnő minőségű, de merevebb, mint a Solingé. A hajó a H-Boat vitorlázatával is felszerelhető.

Bővebben...
 
<< Első < Előző 11 12 13 14 15 16 17 Következő > Utolsó >>

17. oldal / 17

Sudárregatta.hu 2011