Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Árboc felmérési jel problémák! FONTOS! PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. április 03. kedd, 11:21

Tisztelt Sudarasok!

Hamarosan kezdődik a szezon és most válik aktuálissá azon felmérési jelek elhelyezése az árbocon, melyek hiányára osztály-felmérőnk januári gyűlésünkön hívta fel figyelmünket. Mint ismeretes az osztály előírásból 2 felmérő jellel kell ellátni az árbocot. Az alsó jel felső pereme - az árboc hátsó élén mérve - max. 770 mm-re lehet a fedélzet síkjától. Ez lehet a bum felső élének maximális magassága a bum vízszintes helyzete mellett.  Ezen felmérés szempontjából fedélzetnek az árboctalp alatti kiemelkedés tekintendő. Az árbocon elhelyezendő felső jel alsó éle max. 8700 mm-re lehet - az árboc hátsó élén mérve - az alsó jel felső éle felett, ill. ha a bum alacsonyabban van mint 770 mm. akkor az alsó jel ide teendő és a felső jel a bum felső élétől mérendő. Én személy szerint most  a vízre tétel előtt szembesültem avval a ténnyel, hogy a bum-veretem nem 770 mm-re, hanem 515 mm-re van szerelve a fedélzet síkja felett, de ugyanakkor az árbocon lévő felső jelem 770+ 8700 mm-en helyezkedik el a fedélzet síkja felett.

Időközben kiderült, hogy a jelenleg versenyző hajók túlnyomó részénél a bum-veret  50 cm környékén van a fedélzet síkja felett.

Az osztály-előírástól való eltérés problémájának megoldására – úgy vélem – két lehetőség között  választhatok:

1. Az árbocon lévő felső jelet 255 mm-rel lejjebb hozom.

vagy

2. A bum veretet az osztály-előírás szerinti maximumra helyezem és akkor változatlanul maradhat a felső jelem.

A bum-veret áthelyezése nem egyszerű. Az én veretemet  8 db 6 mm-es acél popszegecs tartja, továbbá 2 db 5-ös csavar, mely a veretet az árboc-nútban lévő ellen profillal fogja össze. (Ez utóbbi több hajó esetében hiányzik.)  Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a bum-veret áthelyezése miatt az árboc-nútra új kivágást kell elhelyezni a nagy vitorla befűzéséhez. A gondjaimat még tetézi az, hogy a bum-veret új helye éppen már egy gyengített helyre a jelenlegi nút-kivágásra kerülne. Arra jutottam, hogy a veret áthelyezés jelentős kockázatot rejt magában; nem elég, hogy a nút-kivágás miatt eleve gyengített helyre kerülne a veret, de elvesztem a nútban lévő ellen profil nyújtotta rögzítés lehetőségét is és de még további 8 db 6-os furattal gyengíteném az árbocot éppen a legkritikusabb helyek egyikén.

A fentiek alapján végül is úgy tűnik a 1. verziót választom és felső jelet 255 mm-rel hozom le az árbocon a jelenlegi helyzetéhez képest.

Úgy gondolom, hogy a leírt probléma másoknak is gondot okozhat.

Ezért azt javaslom, hogy ez évben az osztályelőírás szerint mindenki a jelenlegi bum-veret helyzetének megfelelően helyezze el a felmérési jeleket, különös tekintettel a felső jelre.

(Ha a bum-veret 770 mm-nél alacsonyabban van, akkor a felső jel a bum felső élétől mérendő.)

Továbbá kérem, hogy minden versenyző hajó április hónapban adja meg felmérőnknek (Toronyi Bencének: e-mail; Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. )  a jelenlegi alsó jelének fedélzethez (az árboctalp alatti kiemelkedés szintje) képesti magasságát és az árboc teljes hosszát (a talpveret alsó síkjától a nagy vitorla felhúzó csigájának tengelyéig mérve), hogy az osztályelőírás e pontjának módosítására  olyan javaslat készülhessen, mely minden hajó számára előnyös és betartható. Egyúttal az előírás teljesítésének munka- és költségigénye minimális és nem igényel az árboc esetében törés-kockázatot növelő beavatkozást.

Köszönettel

Gaszton Gé. HUN 155

 

Sudárregatta.hu 2011