Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Árbóc trimmelés PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. május 12. szombat, 18:01

Sziasztok!

Korábbi hozzászólásom óta többen rákérdeztek az árboc beállításra, ezért néhány sorban összefoglalom a technikai alapokat és a pontos beállítás feltételeit, mert lényegében erről szól a Fritz H-Boot Trim kézikönyv:
- állítsd be az árboc hátradőlését a vorstaggal, kb. 5-7 fokra, a vorstag alsó bekötési pontjánál és/vagy a felső bekötési pontnál is szükséged lehet  furatozott lemezpárra,
- állítsd be milliméter pontosan az árboc szimmetriáját a külső vantnikkal,
- állítsd be az árboc szimmetriáját a belső vantnikkal is, az esetleges S görbületet a nút egyenességén szemmel láthatod,
- állítsd be a vantnik feszességét a táblázatod szerinti szélerőre, rögzítsd fejben vagy írásban az utolsó állást, hogy ahhoz képest változtatni tudjál, használj Loos Tension PT-2M mérőt,
- alakítsd át az achter feszítését oly módon, hogy a mancsaft is kezelni tudja, a kormányosnak ne kelljen verseny közben hátra fordulnia,
- készíts jól látható színes jelöléseket az achter kötelére a különféle szélerőkhöz,
- célszerű ha a genua kocsi a sínen fokozatmentesen állítható, itt jelzéseket lehet elhelyezni melyik beállítással érted el a legkedvezőbb élességet és a gyorsaságot, később következetesen használd a jelöléseket.

Ha mindez kész akkor el kell dönteni, hogy:

1. nagyobb versenyeken - futamonként - a várható szélerőhöz állítod be az árbocon a vantni feszességeket,
2. vagy egy erősebb beállítással vitorlázol az egész versenyen, felkészülve az esetleges szélsőséges szélerőkre.
Vantni átállítása közben ügyelj arra, hogy annak drótkötele ne tekeredjen és a befejezéskor a kontranyát újra megszorítsd, az a legjobb és a legbiztonságosabb ha magad végzed el feladatot!
Jó ha minden nagyobb verseny után a beállításokat, a szélerőket, a körülményeket írásban, táblázatosan is rögzíted, később könnyen visszakereshető majd a legjobb verzió.
Előnyös ha a hagyományos vantni feszítőket lecseréled Ronstan RF1573 vagy hasonló típusú skálázott, kézzel, szerszám nélkül is használható feszítőre. Ez nem egy olcsó megoldás, az átépítést is egy erre alkalmas szerszámmal rendelkező, gyakorlott szervizessel kell elvégeztetni, mert az új szerelvényt tökéletesen rá kell préselni a drótkötélre, szükséged lesz itt is furatozott lemezpárra. A Ronstan alkatrészek egyik beszerzési lehetősége a Jóhajónál van.
Ha mindezekkel készen vagy jöhet még a futókötélzet következetes cseréje a dyneema maggal, poliészter külsővel ellátott típusúakra és akkor már csak sokat kell a vízen lenni, versenyezni!

Megjegyzés:
az itt és a későbbiekben olvasható beállítási értékek csak irányadóak, nem helyettesítik a versenyzés során szerzett tapasztalatokat!
Fontos, hogy laza, beállítatlan árboccal soha ne menj ki a nyílt vízre!
Natta Antal/Sentosa
 

Sudárregatta.hu 2011