Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Árbóc trimmelés folytatás.. PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. május 25. péntek, 09:32

Sziasztok!

Alábbiakban a Loos Professional Tension Gauge Model PT-2M feszességmérőhöz kapott ismertetőből vett idézetekkel folytatom az árbocbeállítás témát:

One Design versenyhajók, amennyiben a vitorlakészítőnek nincsenek specifikus követelményei az alábbi általános megjegyzések szolgálnak alapot az állókötélzet beállításának racionális kivitelezéséhez.
Forstag feszesség:
- mivel a 3/4-s vitorlázatnál a forstag nem megy fel az árboccsúcsra annak feszessége nem állítható közvetlenül, csak kizárólag az achterstag felől, ezért valamilyen árboc íveltség általában elfogadott és a nagyvitorlát is ehhez szabják,
- a forstag feszítését (ugyanúgy, mint a topforstagnál) a kábel szakítószilárdságának legalább a 15%-ára kívánatos meghúzni, azonban ha ez túlzott árbochajlást okoz, egy keveset vissza kell engedni.
Felső és alsó vantni feszesség:
- ezt egy igen egyszerű szempont határozza meg, a kezdő feszességnek elegendő nagynak kell lennie ahhoz, hogy a lee-vantnik ne lazuljanak le meglehetősen élénk (erős) szélben. Ez a (kiinduló) érték néhány állítgatással egybekötött vitorlázás során a feszességmérővel pontosan meghatározható,
- a hajótípusok többségénél a vantnik feszessége a kábel szakítószilárdságának 10-15%-ánál már megfelelő. Néhány árbocnál kívánatos lehet nagyobb feszesség a felső vantnikon mint az alsókon. Az olyan árbocnál azonban, ahol mindkét vantni bekötése a fedélzeten az árboctalptól hátrafelé van és a szálingok hátranyilazottak a forstag állandó feszessége dominánsan a felső vantnik által meghatározott. A felső vantnik kábelénél a szakítószilárdságának mintegy 20%-a követelhető meg a kívánatos minimális forstag feszesség (15%) eléréséhez, de a beállításkor soha ne haladja meg a vantnikábel szakítószilárdságának 25%-t!
Fokrolleres forstag feszesség:
- csak az achterstag feszességével mérhető, mivel az achterstag nagyobb szögben áll az árbocra annak feszessége kisebb lesz mint a kívánatos minimális forstag feszesség (15%).
A korrekt állókötélzet feszítés előnyei:
- szemben az általános elképzeléssel a laza kötélzet megterhelőbb a hajótestre, mint a megfelelően beállított szoros kötélzet,
- az alacsony feszesség nem viszi át a terhelést a hajótestre, ezáltal túlzott mozgásokat, rezgéseket és kopást tesz lehetővé,
- a modern, üvegszálas hajótesteket nem károsítja a megfelelően beállított, szoros kötélzet.
Sok kapitány elégtelen feszítést használ attól való félelmében, hogy valami "szakad vagy törik". Példának figyelembe lehet venni, hogy az America's Cup résztvevőinél - ahol elektronikus feszítés-műszerezettség áll rendelkezésre - az állókötélzet annyira feszes amennyire az strukturálisan még lehetséges.
Megjegyzés: az útmutató teljes szövege letölthető formátumban felkerül majd a Sudár Regatta Osztály szövetség honlapjára, a szöveget fordította és szerkesztette dr. Sarkadi Ádám.
Natta Antal/Sentosa
 

Sudárregatta.hu 2011