Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Árbóc trimm Natta Antitól folytatás PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Geröly Tamás   
2018. június 23. szombat, 13:25

Az állókötélzet verseny közben is állítható része az achterstag, ezért annak használatával folytatom az árbocbeállítás témát.

Az achterstag 2,5 Bft felett egy igen fontos trimeszköz és ezért könnyen állíthatónak és jól jelöltnek kell lennie. Célszerű 1:16-os áttételrendszert kiépíteni, másrészt a drótösszekötést fehér Dyneema kötélre lecserélni, erre könnyebb jelöléseket tenni a különböző achterállásoknál.

Próbáljuk le a jelenlegi rendszerünket, állítsuk a vantnikat gyenge szeles trimre. Húzzuk le az achterstagot a maximális értékre (Loos feszességmérő skáláján 28). Ha ez az áttételen csak csikorogva vagy egyáltalán nem megy, akkor biztonsággal állítható, hogy 4 Bft feletti szélben nagyon kevés achtertag-feszességgel mentünk, következésképp túl teli grószunk volt és ez túlzott dőlést eredményezett. Ez esetben egyrészt javítsunk az áttételrendszeren, másrészt ennek húzókötelét vigyük előre a mancsaftnak, majd kezdjük elölről az említett beállítást. Jelöljük ezt az állást fekete filctollal a fehér Dyneema kötélen vagy fekete ragasztócsikkal az achterstag drótján, a kötélen további jelöléseket is tehetünk a befogó klemm omegájánál. 

További jelölések:  Szélerő/Bft          Loos érték a skálán:        Jelőlés színe:

5,5 felett                   28                                 fekete

 

4,5 - 5,5                    26                                 kék

3,5 - 4,5                    24                                 zöld

3,0 - 3, 5                   20                                 piros

2,5 - 3,0                    13                                 sárga

Ezeket a jeleket és értékeket célszerű támpontként kell kezelni. Szükséges azonban ismételten rámutatni arra, hogy a versenyző hajók 80 %-a 3,5 Bft felett nagyon kevés achterstag-feszítéssel megy. Nincs fontosabb az erős szeles kreuzban az egyenesen vitorlázásnál!

Ennek a következő feltételei vannak:

- a hajót nagyon élesen a szélre kell állítani, eképpen még az orrvitorlánk elülső hasa is beremeghet, a luv-"szőr" 40 fokig emelkedik (4,5 Bft fölött!),

- nagy vantni feszesség, hogy a forstag alapfeszítését megadjuk,

- kiülni/kilógni, hogy a hajót egyensúlyban/egyenesen tartsuk,

- nagyon fontos: az achterstagot addig húzni míg azt nem érezzük, hogy a hajó könnyű kormányerővel megy, viharos szélben a mancsaft egyik tagjának nagyon gyorsan kell reagálnia az achterstagállítással, azaz befújásnál ráhúzni, majd alábbhagyásnál azonnal ismét oldani.

És még:

Nagy hiba azt gondolni, hogy az achterstag erős meghúzása a főnyomást az forstagra viszi/terheli. A nagy forstagfeszességet rendben a kemény felsővantni, az alsóvantni és az achterstag együttesen eredményezi. Továbbá, az achterstag hátszélben az árboc biztosítását is szolgálja, túl sok szélben célszerű az achterstagot kioldódás ellen csomóval vagy golyóval védeni, így megakadályozva azt, hogy a spinakker alatt az árboc teljes nyomása a vantni bekötésekre terhelődjön ami alkalomadtán árboctöréshez is vezethet.

Megjegyzés: a szöveg forrása Fritz H-Boot Trim útmutatás (a beállítási értékek is e hajóra ajánlottakat tartalmazza), dr. Sarkadi Ádám fordításában és szerkesztésében.

Natta Antal/Sentosa

 

Sudárregatta.hu 2011