Közösség

Osztályszövetség

Belépés



Fotó galéria

Hírdetések



 

Sudár Regatta Facebook

Osztálytörténet: Sudár 3. rész - Európa vizein PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Fényes   
2011. május 23. hétfő, 10:12

A Sudár Regattánk az újkori magyar versenyvitorlázás egyik meghatározó osztályának a történe­te nem csak a Balatonon íródott, íródik. Ez a típus ismertté vált Európa számos taván és sok he­lyen osztállyá is szerveződött. Az alábbiakban röviden megismerkedhetnek a Sudarak európai tör­ténetével és egyben le is zárul az osztály történetét bemutató sorozatunk. Ne feledjék június 11-én és 12-én Sudár fesztivál a Fűzfő Marinában! Akkor ünnepli az osztály huszadik születés napját. Előre láthatóan több mint száz sudár vesz részt a rendezvényen.

- Még mielőtt nekrológ jellegűvé válna a Sudár vitorlások története, beszéljünk a típus jelenéről, és arról a tényről, hogy a Sudár Regatta az egyetlen magyar sport-hajó, mely külföldön bejegyzett osztályhajó, és aligha látok esélyt arra, hogy ez a közeljövőben más típussal is előfordulhatna.

Itt rögtön meg kell hogy cáfoljalak, mert Svájcban jelenleg folyik a Scholtz 22 osztály bejegyzése - mondja Imre.

De ne térjünk el a tárgytól. Hogy is van a történet a német Sudár osztályról? Ezt Helmut Grieshammer, a Német Sudár Osztályszövetség elnöke mondja el:

1992-ben csodálatos heteket töltöttem a Balatonon. Akkoriban saját vitorlás hajóról álmodtam, és egyszer csak megjelent két gyönyörű hajó a tihanyi kikötőben. Igen! Ez kell nekem! - gondoltam. Aztán letelt a szabadság, és jöttek a dolgos hétköznapok. Gyűlt a pénz az álomhajóra. Már-már elfelejtettem a tihanyi vitorlásokat, de akkor megláttam egy hirdetést: „Segelsport Wiesner, Sudár Regatta..." A döntés hamar megszületett, és 1995-ben a „Pusta Blumen" boldog tulajdonosa lettem.

Még abban az évben három Sudár érkezett az Altmühl-See-re. a H-boot tulajdonosok bánatára. A Sudár gyors volt, stabil és biztonságos. Miután a német szaksajtó is pozitívan értékelte, a hajó megjelent az Ammer-tavon. a Chimsee-n, a Großer Brombachsee-n, a Boden-tavon, Frielendorf és Berlin környéki tavakon, valamint a Keleti-tengeren is.

2000. április 15-én nyolc lelkes Brom-bachsee-i tulajdonos megalakította az osztályt, mely 2001. január 1 -tői VR1495 számmal lett bejegyezve a Német Osztályok Szövetségébe. Ma közel negyven Sudár Regatta fut német vizeken.


Érdekes történet. De folytassuk megint Imrével: - Milyen a típus jelene olyan időkben, amikor tudvalevő, hogy különösen a kisebb kategóriájú hajókra - itthon és külföldön egyaránt - csökkent a kereslet?
- Mondhatnék konkrét számokat is, de inkább próbáljuk kitapogatni a trendeket. Kétségtelen a visszaesés, de úgy látom, a Sudár a nagy túlélők egyike lehet. Érdekes módon tavaly több verseny célra épített hajót rendeltek itthon, Németországba viszont túra változatokat. Újdonság, hogy Hollandiából érkezett megrendelés beépített motoros, tíkdec- kes változatra. Úgy gondolom, a piacra (is) leginkább a hullámzás jellemző.
Hadd idézzem, új északnémet képviselőm mire alapozza stratégiai elképzelését. Mint mondta, ő sikeres egy bizonyos amerikai gyártmányú, hasonló méretű, népes osztályhajó forgalmazásában (márkát az illendőség kedvéért nem említenék), de ügyfelei egy része visszautasítja a gyengébb kivitelt, a magasabb árat és a kevésbé esztétikus formát. Ez a közönség az, aki Sudvitorlást vásárol.
És még valami: a tartósan minőségi, ma már klasszikusnak számító „rokonok" (H-boot, International 806, Skandináv Folkeboot) is jól tartják magukat a szűkülő piacon.

- Térjünk vissza sorozatunk elejére. Mondj néhány szót a Sudár Fesztiválról.
- Még szárad a tinta a versenykiíráson, mert a program a verseny köré épül. Úgy találtuk ki, hogy mindhárom Sudár - a Komfort, a Sport és a Regatta - versenyezhessen, akkor is, ha nincs naprakész versenyfelszerelése. Mindkét napon lesz túrafutam, melynek pályakijelölése az időjárástól függ. Természetesen a közös buli sem maradhat el. Másnap jön egy kellemes túrafutam levezetésnek, utána eredményhirdetés, értékes díjakkal.

- Kik támogatják a rendezvényt?
- Több ismert céggel is tárgyalunk. Az biztos, hogy a Fűzfő Marina a hely biztosításával a fesztivál egyik fő támogatója lesz. Természetesen az a legfontosabb, hogy minél több résztvevő legyen. Ezért fel akarjuk kutatni a többször gazdát cserélt hajók új tulajdonosait, s ebben a Hajó Magazin is segítségünkre lehet.
Várjuk tehát minden kedves hajótulajdonos jelentkezését a (88) 460 574-es faxon, vagy az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mail címen, amennyiben az általa használt hajótípus neve Sudárral kezdődik.

És a zárszó?
Tartsuk meg és becsüljük meg értékeinket, amiért megdolgoztunk (a Sudár esetében ez még lehetséges), és ami megadatott: szeressük jobban a Balatont. Vegyünk példát a német sportbarátokról, akik százszor kisebb tavakat is jobban megbecsülnek. Nem ürült ki például a Boden-tó sem, pedig onnan már harminc éve vezet autópálya az Adriára.


Fényes

 

Sudárregatta.hu 2011