Magazin 5. szám (1993 Nov.-Dec.)… A Sudár Regatta népszerűségét elsősorban annak köszönheti, hogy kis mérete ellenére fürge, jól megvitorlázható hajó, amely mind gyenge, mind erős szélben harcos ellenfele a nagyobb, ezért elvileg gyorsabb hajóknak is. Vitorlázata szerencsés módon az olimpiai hajóosztályként nálunk is népszerű Solingok vitorláira épülhet. A nagyvitorla és hátszélvitorla azonos a Solingéval, egyedül a génoa beszerzésekor kell lemondanunk a készen is elérhető, használt, de igen jó szabású vitorlák beszerzési előnyeiről, és új vásznat kell rendelnünk. A Soling rudazata is kitűnően felhasználható, bár a hajó nagyobb tömege – Soling 1035 kg, Sudár 1600 kg – jobban igénybe veszi a hajlékony árbocot. A készítő által szállított rudazat is kitűnő minőségű, de merevebb, mint a Solingé. A hajó a H-Boat vitorlázatával is felszerelhető.
A Sudár Regatta sportos jellegének megfelelően alacsony felépítményű, kis légellenállású hajó, amelynek a kajütjében 4 kényelmes fekhely mellett hajókonyha és kémiai WC is helyet kaphat. A hajóval 6 személy vitorlázhat, versenyszemélyzete három fő.
A belső tér kissé alacsony, de a „”törpejárást”” hamar meg lehet szokni. A rakodótér némi leleményességgel elég naggyá varázsolható. A belső kiképzés a gyártó kivitelében a szép, nemesfa borításnak és kárpitozásnak köszönhetően otthonos.
Külön említést érdemel a Sudár Regatta tükörkiképzése. A lépcsős felület a vízbe kivánkozók számára könnyíti meg a be- és kimászást, és a külmotor ellátása, felszerelése így egyszerűbb lett.
A tőkesúly a hajó kiérlelt változatában műanyag tokkal burkolt ólom öntvény, amelynek 750 kg-os tömege igen jól érvényesül az erős szelekben. A Sudár még akkor is jól megvitorlázható, amikor a nagyobb hajók már a vitorlafelület csökkentésével kénytelenek a túlzott dőlést ellensúlyozni. Érdemes megjegyezni, hogy a génua jól viszi a hajót erős szeles cirkálásban még akkor is, ha már a nagyvitorla lobogtatására kényszerülünk. A Sudár szólóvitorlázásra is alkalmas, ha jól működő fock betekerő szerkezettel van felszerelve.
A legújabb kivitelben a tőkesúly rögzítő csavarjai, amelyek a hajóbelső legmélyebb pontján vannak, zárt műanyag betétben helyezkednek el. Ezért a kajütbe bejutó víz kiszivacsolása, a mindig gondot okozó „”bilgetér”” tisztán tartása igen egyszerűvé vált.
Vitorlázzunk egy kicsit a hajóval! A nagyvitorla felhúzása után kitekerjük a génuát, és máris fürgén indul a Sudár Regatta. Meglepően fordulékony, a szépen formált új kormánylap igen kezessé teszi a hajót. A fordulás csak az orrvitorla köteleinek kezelését igényli, a csörlők jól elérhetőek, és némi gyakorlattal a génua a fordulás alatt már feszesre húzható az új oldalon. A hátszélvitorla felszerelése nem nehéz, de itt már szerephez jut a 3 fős versenyszemélyzet minden tagja. A felhúzókötél a kokpitből kezelhető. Az orrban lévő legénység felteszi a spinakkerrudat, beköti a rúd fel-le rögzítőit, a kormányos időlegesen kezeli a spinakker szárait. Ha már áll a vitorla, a szárakat átveszi a legénység, és hajrá! Jó érzés az élénk szeles spinakkerezés ebben a hajóban.
A teszthajó 3-as szélben könnyen tartotta cirkáló szakaszon az 5,5 csomós sebességet, 5-ös szélerősség mellett 6 csomós sebessége igen jó cirkálóteljesítménynek számít. Hátszélvitorlával könnyedén megsiklatható a hajó a lassú balatoni hullámokon, és ekkor átléphetjük a hajótest elméleti sebességhatárát.
A Sudár típusokból ma már 150-nél több úszik hazai vizeken, és külföldön is hajóznak több példányával. A használati érték és az ár viszonyát tekintve jelenleg ez a hajó talán kiérdemelheti a „”legjobb vétel”” minősítést.
Teljes hossz: 8, 00 m
Vízvonalhossz: 6,60 m
Szélesség: 2,25 m
Merülés: 1,40 m
Nagyvitorla+genua: 28 m2
Spinakker: 43 m2
Tömeg: 1600 kg
Forrás: Gömöry Pál – Hajó Magazin 5. szám