Tegnap felkerült a hunsail-re a módosított versenynaptár. Szezonunk 05.14.-én kezdődik. 05.15.-i

Évadnyitó után 05.23.-án lesz, a rendhagyóan 1 napos Pünkösdi Regatta.
(tovább…)

bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Osztálytörténet: Sudár 2. rész – Sudár Sport kontra Sudár Regatta

–    Imre, mi késztetett a konstrukció és koncepció továbbfejlesztésére, megváltoztatására?
–    1983-84-ben már belsőépítő iparművészként dolgoztam, de rengeteg munkám feküdt a hajóépítésben ahhoz, hogy veszni hagyjam. Mivel a Sudár Komfort túlzottan „individuális” volt, kevesek ízlését és vitorlázási igényeit elégítette ki, csábított barátaim elképzelése, hogy építsünk egy modernebb, sportosabb balatoni változatot is, melyet érdemes sorozatban gyártani. A megoldás kézenfekvő volt. A Komfort héját körülbelül 25 centiméterrel alacsonyabbra vágtuk, tükrét előredöntöttük és nem hátra, ezenkívül építettünk hozzá egy szép vonalú, sportos fedélzetet. A hajó Sudár III. néven futott, később Numero Uno névre keresztelték, szépen felújítva ma is ékessége a tihanyi MÁK kikötőnek. Bombasiker volt! 1985-ben, az első évben tizennégy hajó épült az akkoriban divatos önépítős konstrukcióban. Ekkor vált a Sudár típusnévvé, Sudár Sportként bejegyezve. A Sudár Sport 1988-ban már önálló osztályban versenyzett, mivel sok olyan versenyző választotta „levezetésnek” a típust, aki már „kiöregedett” a kishajós osztályokból. Csillag Kati, Pfe- ningberger, Galgóczi és mások. Érdekesség, hogy sok „örök sudaras” az első szériából jutott hajóhoz, így Koncz Péter, Szenczi Ottó, Bárdossy Szabolcs és Nagy Tibor is. A megalakult osztályon látszott, hogy a hajó ki fog kerülni az önépítés kereteiből. Még egy érdekesség: a Sudár nemcsak a hajózásra, hanem a hajóépítésre is nagy hatással volt hazánkban. Dobó (Navalia), Soponyai (Nautic) és Sulkovszky (Enter) is önépítős Sudárral „zúgott bele” a szakmába.

(tovább…)

Osztálytörténet: Sudár 2. rész – Sudár Sport kontra Sudár Regatta bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Osztálytörténet: Sudár 1. rész – Komforttól a Regattáig

A Sudár Sport és Regatta átalakította a magyar nagyhajózást. 1985-ben a Sudár III. nevű hajó második lett az Összevont tó’kesúlyos osztály bajnokságán. 1988-ban már önálló osztályként versenyzett. A Balatoni dingi után minden bizonnyal ez a következő’ magyar tervezésű önálló osztály a magyar vitorlássport történetében. Aki másként tudja, az most szóljon vagy hallgasson örökre! Kétségtelen, hogy a Sudárnak vannak előzményei, vonalaiban ismert hajók formái köszönnek vissza, ennek ellenére a tény megmásíthatatlan.

A Sudárnak nemcsak az az érdeme, hogy a második magyar tervezésű önálló osztály az országban, hanem az is, hogy teret nyitott egy újfajta versenyzésnek Magyarországon. Ez volt az első olyan osztályhajó, amely elmozdította a vitorlássportot az igazi tömegsport irányába. Itt mindenki kikapcsolódásként, a saját pénzéből, szabadidejében versenyez. Korábban ilyen, egységes osztályban nem volt.
2005 júniusában a Fűzfő Marina ad otthont a Sudár-fesz- tiválnak. Ennek oka, hogy húszéves a Sudár hajócsalád. A rendezők nem titkolt célja, hogy több mint száz hajót mozgósítsanak egy közös ünneplésre, versenyre. Lesz hajóbörze, fotópályázat, családi és baráti beszélgetés. Hogyan született a Sudár, milyenek voltak az első hajók – erről beszélgettünk Scholtz Imrével.

(tovább…)

Osztálytörténet: Sudár 1. rész – Komforttól a Regattáig bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A hajó leírása

Magazin 5. szám (1993 Nov.-Dec.)… A Sudár Regatta népszerűségét elsősorban annak köszönheti, hogy kis mérete ellenére fürge, jól megvitorlázható hajó, amely mind gyenge, mind erős szélben harcos ellenfele a nagyobb, ezért elvileg gyorsabb hajóknak is. Vitorlázata szerencsés módon az olimpiai hajóosztályként nálunk is népszerű Solingok vitorláira épülhet. A nagyvitorla és hátszélvitorla azonos a Solingéval, egyedül a génoa beszerzésekor kell lemondanunk a készen is elérhető, használt, de igen jó szabású vitorlák beszerzési előnyeiről, és új vásznat kell rendelnünk. A Soling rudazata is kitűnően felhasználható, bár a hajó nagyobb tömege – Soling 1035 kg, Sudár 1600 kg – jobban igénybe veszi a hajlékony árbocot. A készítő által szállított rudazat is kitűnő minőségű, de merevebb, mint a Solingé. A hajó a H-Boat vitorlázatával is felszerelhető.

(tovább…)

A hajó leírása bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva